De 4 pijlers van een Powerbrand

Hoe kan een merk zich ontwikkelen tot een Powerbrand?
In het inspirerende boek ‘Branding’ (een aanrader!) van Nederlandse branding professionals onder redactie van Andy Mosmans,  las ik o.a. over het Brandasset(tm) Valuator Model, waarin de 4 pijlers van een sterk merk worden uitgelegd. Deze inzichten wil ik graag met jullie delen.

De eerste van de 4 pijlers is differentiatie.
Als je b.v. qua design, prijs, kwaliteit of service je weet te onderscheiden van je concurrenten als  merk spring je eruit. Zie hier enkele voorbeelden.

Interessanter wordt het als het een merk lukt om relevanter te worden in het dagelijkse leven en een probleem oplost voor consumenten. Zie hier enkele voorbeelden van de 2e pijler relevantie.

Als je dan ook nog je merkbelofte waarmaakt, dan zal ook een merk meer gewaardeerd worden. Zie ook hier enkele voorbeelden van de 3e pijler, waardering.

En tot slot de 4e pijler vertrouwen.  Deze pijler mag niet verder uitstijgen boven waardering, want dan is de kans groot dat de consument naar andere opties gaat kijken. Daarom is innoveren zo belangrijk om een powerbrand te blijven.

Kortom deze 4 punten zijn belangrijke pijlers om een Powerbrand te worden en vooral de 2e pijler relevantie lijkt me een mooie uitdaging voor merken om te gaan groeien.